FÖLD NAPJA 2020 ÁPRILIS 22.

Kedves szülők!

Mielőtt elkezditek nézegetni Föld napi ötletbörzénket tájékozódhattok a környezetvédelmi jeles nap történetéről, küldetéséről, lehetőségeitekről a Föld Napja Alapítvány honlapjáról

FÖLD NAPJA 2020 ÁPRILIS 22. | Örömhír Evangélikus Óvoda - Veszprém

 

„AZT JOBBAN VÉDJÜK, AMIT ISMERÜNK” – olvashatjuk az egyik cikkben.

Kiegészíteném az amit megszeretünk, amihez kötődünk gondolatokkal.

Néhány ötletet szeretnénk adni a megismerési és kötődési folyamathoz, amely reményeink szerint mindannyiunknál majd a felelősség és kötelesség vállaláshoz vezet Földünk védelmében.

Ötletbörze nem csupán a Föld napjára, hanem az év minden napjára.

Sétáitok alkalmával képzeletbeli fényképezőgépetekkel készítsetek képeket szép virágokról, érdekes felhőkről, különleges fákról, madarakról, vagy bármiről, ami megtetszett. Otthon le is rajzolhatjátok őket.

Erdő Ernő bácsi meséi (sorozat)

Bogaras memória játék:

https://learningapps.org/display?v=pnwpcrgtv20

Nézegessétek meg szüleitekkel a következő ábrákat és beszélgessetek róla!

FÖLD NAPJA 2020 ÁPRILIS 22. | Örömhír Evangélikus Óvoda - Veszprém

FÖLD NAPJA 2020 ÁPRILIS 22. | Örömhír Evangélikus Óvoda - Veszprém

FÖLD NAPJA 2020 ÁPRILIS 22. | Örömhír Evangélikus Óvoda - Veszprém

FÖLD NAPJA 2020 ÁPRILIS 22. | Örömhír Evangélikus Óvoda - Veszprém FÖLD NAPJA 2020 ÁPRILIS 22. | Örömhír Evangélikus Óvoda - Veszprém
FÖLD NAPJA 2020 ÁPRILIS 22. | Örömhír Evangélikus Óvoda - Veszprém FÖLD NAPJA 2020 ÁPRILIS 22. | Örömhír Evangélikus Óvoda - Veszprém

FÖLD NAPJA 2020 ÁPRILIS 22. | Örömhír Evangélikus Óvoda - Veszprém

FÖLD NAPJA 2020 ÁPRILIS 22. | Örömhír Evangélikus Óvoda - Veszprém

Beszélgethettek a Földről, mint bolygóról, az égi testekről, a Földön szükséges életfeltételekről: levegő, víz, oxigén, fény… A földön élő emberekről, a szárazföldről, óceánokról, tengerekről, országokról, kontinensekről. Magyarországról, hazánkról. Beszélgethettek még a környezetszennyezésről, mivel védhetjük környezetünket.

A fák fontosságról is beszélgessetek:

Beszélgess családoddal:  Ti mit tehettek környezetekért?

o   Nejlonzacskót!-Köszönöm, NEM.

o   Ihatunk csapvizet palackozott ital helyett

o   Használhatunk környezet kímélő tisztítószereket.

o   Bevásárlólistával megyünk, csak a szükséges termékeket vásároljuk

Keresd meg mivel védhetjük, és mivel betegítjük meg Földünket! (Kösd össze egy vonallal!)

FÖLD NAPJA 2020 ÁPRILIS 22. | Örömhír Evangélikus Óvoda - Veszprém

Mit tehetünk azért, hogy boldog legyen a Föld? Mitől lesz szomorú?

A képek segítségével meséld el! A vidám és szomorú Föld, illetve a kártyák letölthetők innen:

https://www.totschooling.net/2018/04/happy-earth-vs-sad-earth-sorting.html

FÖLD NAPJA 2020 ÁPRILIS 22. | Örömhír Evangélikus Óvoda - Veszprém

Keress, számolj, színezz!

A szüleid segítenek, miből mennyi darabot kell találnod.

Nyomtatható verzió ezen az oldalon: https://www.papertraildesign.com/free-printable-i-spy-nature-game/

FÖLD NAPJA 2020 ÁPRILIS 22. | Örömhír Evangélikus Óvoda - Veszprém

Kincskeresés a természetben

Tegyetek a családdal egy sétát a természetben! Színezd ki a képen azokat az állatokat, növényeket, amit séta közben láttatok! Ha valami kimaradt, a legközelebbi séta alkalmával próbáld megkeresni!

FÖLD NAPJA 2020 ÁPRILIS 22. | Örömhír Evangélikus Óvoda - Veszprém

Keresd meg, színezd ki a felső sorban látható formákat a nagy képen!

FÖLD NAPJA 2020 ÁPRILIS 22. | Örömhír Evangélikus Óvoda - Veszprém

FÖLD NAPJA 2020 ÁPRILIS 22. | Örömhír Evangélikus Óvoda - Veszprém

FÖLD NAPJA 2020 ÁPRILIS 22. | Örömhír Evangélikus Óvoda - Veszprém

Hová tegye a kisfiú a hulladékot? A szelektív tárolóba vagy a komposztra?

FÖLD NAPJA 2020 ÁPRILIS 22. | Örömhír Evangélikus Óvoda - Veszprém

Feladatok iskolába készülőknek

Letölthető itt: https://drive.google.com/file/d/0B4cneSrQ3iC1T282SU40YWh3V2s/view

FÖLD NAPJA 2020 ÁPRILIS 22. | Örömhír Evangélikus Óvoda - Veszprém

FÖLD NAPJA 2020 ÁPRILIS 22. | Örömhír Evangélikus Óvoda - Veszprém

Hasonló feladatlapok itt találhatók: http://zoldmatek.hu/ovisfeladatok/

Mini totó:

  1. 1. Milyen alakú a Föld?

1  szögletes

2  kerek

X  gömbölyű

 

2.Milyen a Föld felszíne?

1  több a szárazföld

2  több a víz

X  egyenlőek

 

  1. 3. Melyik vízfajtából van több?

1  édes, iható víz

2  sós, nem iható víz

X  ugyanannyi mindkettő

 

  1. 4. Az űrből miért látszik kéknek a Föld?

1  sok víz borítja

2  sok felhő borítja

X  az űrben hideg van

 

  1. 5. Mi veszélyezteti legjobban a Földet?

1  az emberi tevékenység

2  a meteorok

X  a vulkánok

 

x2211

Öltözz a föld színeibe!

 

Április 22. A Föld napja. Öltözzetek a föld színeibe otthon ezen a napon!

Segítség a színekhez: http://www.szintan.hu/lista/f/f25.htm

FÖLD NAPJA 2020 ÁPRILIS 22. | Örömhír Evangélikus Óvoda - Veszprém

Festés maszatolás nélkül!

 Szükséges eszközök: papírtányér/papírkorong, zöld és kék tempera, zacskó vagy folpack.

  1. A papírtányérra nyomjatok kis festéket.
  2. Tegyetek rá egy darab műanyag fóliát, ami befedi a korongot.
  3. Indulhat a móka!

A következő linken képek is segítenek az elkészítésben: http://www.stillplayingschool.com/2015/04/no-mess-painting-in-bag-earth-craft.html

FÖLD NAPJA 2020 ÁPRILIS 22. | Örömhír Evangélikus Óvoda - Veszprém

Festés fültisztító pálcikával

Szükséges eszközök: kinyomtatható sablon, fültisztító pálcika, kék és zöld festék, szükség szerint kis víz.

A sablon erről az oldalról letölthető (kép alatt): https://www.totschooling.net/2015/04/earth-q-tip-painting-free-printable.html

FÖLD NAPJA 2020 ÁPRILIS 22. | Örömhír Evangélikus Óvoda - Veszprém

FÖLD NAPJA 2020 ÁPRILIS 22. | Örömhír Evangélikus Óvoda - Veszprém

FÖLD NAPJA 2020 ÁPRILIS 22. | Örömhír Evangélikus Óvoda - Veszprém

FÖLD NAPJA 2020 ÁPRILIS 22. | Örömhír Evangélikus Óvoda - Veszprém

FÖLD NAPJA 2020 ÁPRILIS 22. | Örömhír Evangélikus Óvoda - Veszprém

FÖLD NAPJA 2020 ÁPRILIS 22. | Örömhír Evangélikus Óvoda - Veszprém

FÖLD NAPJA 2020 ÁPRILIS 22. | Örömhír Evangélikus Óvoda - Veszprém

FÖLD NAPJA 2020 ÁPRILIS 22. | Örömhír Evangélikus Óvoda - Veszprém

FÖLD NAPJA 2020 ÁPRILIS 22. | Örömhír Evangélikus Óvoda - Veszprém

Alkoss hulladékból!

FÖLD NAPJA 2020 ÁPRILIS 22. | Örömhír Evangélikus Óvoda - Veszprém

 

Kupakból:

FÖLD NAPJA 2020 ÁPRILIS 22. | Örömhír Evangélikus Óvoda - Veszprém

FÖLD NAPJA 2020 ÁPRILIS 22. | Örömhír Evangélikus Óvoda - Veszprém

FÖLD NAPJA 2020 ÁPRILIS 22. | Örömhír Evangélikus Óvoda - Veszprém

Pet-palackból:

https://zoldito.blog.hu/2016/01/07/kezmuvesseg_pet_palack_ujratoltve

Készíthettek társasjátékot:

FÖLD NAPJA 2020 ÁPRILIS 22. | Örömhír Evangélikus Óvoda - Veszprém FÖLD NAPJA 2020 ÁPRILIS 22. | Örömhír Evangélikus Óvoda - Veszprém

Mi szükséges hozzá?:

  • Karton lap/ Rajzlap
  • Színes ceruza
  • Műanyag kupakok
  • Dobókocka

Rajzoljatok egy nagyobb fát a lapra, amit kiszínezhettek. A fa lombkoronájába a műanyag kupakokat kell körberajzolni, így készen is van játék alaplapja. Annyi alaplapot készítsetek, ahány játékos fog játszani, a végén az lesz a győztes, aki a leghamarabb kirakta a köröket a lombon.

Ezt a játékot többféleképpen lehet játszani:

A kisebb gyerekek színes dobókockával dobnak, amilyen színt dobtak, olyan színű kupakot választanak, majd azt helyezik rá a fa lombkoronájára. Fontos, hogy nevezzék meg a színeket, ennél a játéknál nincs győztes vagy vesztes, a játékban való részvétel a fontos.

A nagyobb gyerekek színes és pöttyözött dobókockát használnak. Amilyen színű a dobókocka, olyan színű kupakot keresnek, és amennyit dobtak, annyi darabszámot.

Pl. Sárga színű és 3-as, akkor 3 db. sárga színű kupakot helyez el a lombkoronára.

A játék tetszés szerint átalakítható.

Forrás: https://neteducatio.hu/fold-napja/

Festhettek olyan fát, melynek a lombkoronája tojástartóból van:

FÖLD NAPJA 2020 ÁPRILIS 22. | Örömhír Evangélikus Óvoda - Veszprém

Forrás: https://szinesotletek.blog.hu/2016/04/22/a_fold_napja_unnepeljunk_egyutt_kreativan

 

FÖLD NAPJA 2020 ÁPRILIS 22. | Örömhír Evangélikus Óvoda - Veszprém

FÖLD NAPJA 2020 ÁPRILIS 22. | Örömhír Evangélikus Óvoda - Veszprém FÖLD NAPJA 2020 ÁPRILIS 22. | Örömhír Evangélikus Óvoda - Veszprém

https://vanes.fotoclubby.com/meio-ambiente/

Készíthettek só- liszt gyurmát, amit színezzetek kék festékkel (használhattok ételfestéket vagy temperát is). Kör alakú sütiformával, vagy kis pohárral kiszúrva készíthetitek el a Földet, amelyre tetszés szerint még földrészeket is festhettek! Kis szalaggal nyaklánc is lehet belőle.

FÖLD NAPJA 2020 ÁPRILIS 22. | Örömhír Evangélikus Óvoda - VeszprémForrás: https://jatsszunk-egyutt.hu/10-kreativ-otlet-a-fold-napjara-gyerekeknek/

Muffin papírból és szívószálból készíthettek „föld virágot”:

FÖLD NAPJA 2020 ÁPRILIS 22. | Örömhír Evangélikus Óvoda - Veszprém

Készíthettek még cipős dobozból és különböző méretű nikecell golyókból naprendszer modellt.

FÖLD NAPJA 2020 ÁPRILIS 22. | Örömhír Evangélikus Óvoda - Veszprém

A kisebbekkel tenyérlenyomatos földgömböt is készíthettek. Miután a kék és zöld tenyérlenyomatok megszáradnak a lapon, körbe tudjátok vágni és készen is van a Földgömb.

FÖLD NAPJA 2020 ÁPRILIS 22. | Örömhír Evangélikus Óvoda - Veszprém

Dalok, zenék:

Én kis kertet kerteltem…
Bújj, bújj zöld ág…
Bársony ibolyácska …
Mi szél hozott kisfutár? …

 

Zenehallgatás:

Gryllus Vilmos: Somvirág, somvirág

Hallgatag erdő

Youtube.:  Edvard Grieg: Peer Gynt Suite No.1   Juancitoamericano   -gyönyörű képekkel a napfelkeltéről

Grieg: Peer Gynt / Oramo · Berliner Philharmoniker    -ugyanaz a mű szimfonikus zenekarral, lehetőséget ad a hangszerekkel való ismerkedésre

Versek:

Várfalvy Emőke: A Föld napja

Rajta sétálsz, rajta játszol,
Rajta oly’ picinek látszol,
Csodákkal vesz finoman körbe,
Nézd ez az ág milyen görbe!

A szivárvány hogy kanyarog,
Felhők takarják a napot,
A fű illata friss, harmatos,
A sünigyerek milyen aranyos.

Az érett alma hogy mosolyog,
A köd, ha ősz van, hogy gomolyog,
Fecske hozza meg a nyarat,
De a veréb itthon marad.

Szélben száll a szarkaláb,
Pillangót növeszt a báb,
Hópihék és jégcsapok,
Meleg május hajnalok.

Kakukknóta erdőmélyen,
A visszhang kiált rám a réten,
E sok szépet ingyen adja,
Ünnepelj hát, ez az Ő napja!

Éljen a FÖLD!

Szekér Zsuzsa: Föld napja

Ma van a Föld napja,
fogd meg a kezem,
emeld jó magasra,
én is ezt teszem.
Örüljünk a Földnek,
ne gyötörjük agyon,
szeressük, óvjuk,
vigyázzunk rá nagyon.

Birta Erzsébet: Ha nagy leszek

Ha nagy leszek, erdész leszek
védem a fát, s a réteket.
Védem a szép virágokat,
erdőszéli királyokat
Erdő , mező sok lakóját,
mókust, farkast, őzet, rókát.

Megvédem a hűs vizeket,
folyót, tavat, tengereket.
bálnát, harcsát, gyors pisztrángot,
kecskebékát siklót, rákot.
Bevarrom az ózon lyukat,
Föld mélyébe fúrok kútat.

Vigyázok az anyaföldre,
Ha rámbízzák nem megy tönkre.
Megszépül a földi élet,
ami élő, téged éltet.

Szalai borbála: Csodálatos beszéd

Földgolyónkon
más- más nyelven beszélnek az emberek…
Ha nem értem szavaikat
hányja a hab lelkemet.

Vajon miről beszélgetnek?
ugyan, mit is mondanak?
szavaik az én fülemnek
idegenül hangzanak.

Miért nincs egy
olyan beszéd
-fejem ezen törtem én-
melyet megért
minden ember
kerek e nagy földtekén?

S rádöbbentem , van!
A mosoly!
Csodálatos, meglepő:
minden nyelven
egyet jelent,
s szavak nélkül érthető !

Mondókák:

Megfogtam egy magocskát, ( összecsippentjük az egyik kezünk mutatóujját )
Fúrok neki lyukacskát, ( másik kezünk mutatóujjával lyukat fúrunk magunk elé a földre ) beleteszem, ( beletevés imitálása )
betemetem, ( előbb az egyik aztán a másik kezünkkel betemető mozdulatot végzünk, a „ lyuk” felett )
gereblyézem, ( egyik kezünk ujjait behajlítva végezzük a gereblyéző mozdulatot )
öntözgetem ( öntöző mozdulatok )
Megsüti a napocska.
( két kezünkkel karikát rajzolunk a levegőbe )
Kibújik, ( hüvelyujjunk kibújik az öklünkből felfelé )
nő a szára, ( kinyújtjuk a többi ujjunkat, majd összezárjuk a tenyerünket és virágformára szétnyitjuk )
akkor a szél megfújja, ( ráfújunk a képzeletbeli virágra )
elrepül a magocska. ( ujjainkat mozgatjuk felfelé )

Szelektív hulladékgyűjtőről:

Kék, -papír, de csak tiszta,
sárga, -műanyag lapítva,
Fém, -mehet a szürkébe,
üveg, -szín szerint, edénybe /fehér-fehérüveg, zöld- színes üveg/,

Mesék:

Berta Kati: A Föld meséje

Egyszer volt, hol nem volt, volt a Világűrben egy bolygó. Messziről úgy nézett ki, mint egy kék üveggolyó. Irigykedve nézett rá a többi égitest, mert olyan gyönyörű volt.
A Nap nagyon- nagyon büszke volt rá, hiszen Õ melengette fényével minden reggeltől estig. Ápolta, nevelgette, figyelte, hogyan fejlődik rajta az Élet…
Gyönyörű kékségét a Földet borító tengerek, folyók, tavak adták. Smaragdszínben zöldelltek az erdők, mezők…, barnállottak a felszántott földek…, az állatok mozgalmassá tették.., az emberek pedig annyit használtak belőle, amennyire életükhöz szükségük volt.Mikor a Nap beküldte fénysugarait a felhők alá mélyen, azok vígan jelentették, hogy a Földön minden rendben! Színpompásan virítanak a virágok, a fák termései éretten kínálják magukat, a vizek lakói vígan lubickolnak a kristálytiszta tengerekben, majmocskák ugrándoznak a fákon, minden élőlény boldogan éli világát.

Egyszer aztán megváltozott minden!!!
Az Ember, aki nagyon régóta békességben élt a növényekkel, állatokkal, hirtelen önzővé vált. Kényelmesen, bőségben akart élni, nem érdekelte, milyen hatása van új életének a Földre.
Ha fázott, kivágta a fákat, hogy azok tüzénél melegedjen, de nem ültetett helyettük másikat! Kihalászta a vízből a halakat mert éhes volt, de nem nevelt helyettük újakat .Leszakította az édes gyümölcsöket, de nem ápolta a termést adó növényeket, hogy teremhessenek újra. Önzése egyre nőtt!
Nagy házakban akart élni. Szép ruhákban akart pompázni. Gyorsan el szeretett volna jutni bárhová a Földön. Már nem volt elég a saját lába, járműveket talált ki magának. Nagy gyárakat épített, amiknek kéményéből dőlt a füst a tiszta levegőbe. A nagy hajóiból mérgező olaj szivárgott a tengerbe, felelőtlenül szétszórta a sok szemetet, levadászta az állatokat, és elfoglalta a helyüket.

A FÖLD SZENVEDETT!!!
A róla visszaverődő fényhírnökökkel a Naphoz kiáltott segítségért!
“Segíts! Az Ember észre sem veszi és elpusztít engem!!! Segíts kérlek, hogy megtisztulhassak, míg nem késő!!”
A Nap nagyon féltette a Földet, és folyton keresett, kutatott, mert nem tudta, hogyan segíthetne rajta.
Egyszer az egyik fényhírnök izgatottan jelentette: “Nap! Napocska! Találtam valakit, aki segíthetne a Földnek életben maradni! Igaz, KICSI…. az emberek gyereknek hívják, de nagyon sok van belőle! Képzeld! A gyerekek szeretik a Földet! Meglocsolják a virágokat, el ne hervadjanak. Télen a madárkáknak etetőt készítenek, éhen ne haljanak! Imádják az állatokat, simogatják, mosdatják, etetik őket, játszanak velük. Nem dobálják szét a szemetet! Sokat járnak az erdőbe, de nem tördelik az ágakat! Tudnak fára mászni,kedvesek, mosolygósak, szorgalmasak és legszívesebben folyton vízben lubickolnának a halacskákkal. Őket kérd meg, hogy segítsenek a Földnek megtisztulni, életben maradni!”

A Nap megértette az üzenetet és nem keresett tovább.Érezte, hogy a gyerekekre van szükség, és minden erejével Őket kezdte tanítani: Színpompás virágokat szórt a lábuk elé, hogy a gyerekek megszokják a szép színes növényeket maguk körül.Egész nyáron egészségesre sütötte kis testüket, hogy legyen erejük télire. Titkos üzeneteket súgott a fülükbe, hogy lássák milyen gyönyörű a természet amely szebbé teszi életüket és védjék minden erejükkel otthonukat a Földet.

A Nap nem csalódott. A gyerekek megértették, milyen nagy feladat vár rájuk. Azóta szorgalmasan gyűjtik a szemetet, az óvoda kertjébe növényeket ültetnek, magocskákat keltetnek, kis kezük munkáját figyelemmel kísérik, minden saját termésüknek örülnek. Enni adnak az állatoknak, ha fészekből kiesett madárkát találnak, segítenek visszatenni a helyére.

A Nap megnyugodott. Gyors fényhírnököt küldött a Földhöz, biztató üzenettel:
“Ne félj KINCSEM! Megmenekülsz! Elhasznált, szenvedő tested védi sok-sok gyermek!Okos felnőtté cseperednek majd, és nem felejtik el mennyi szép élményt kaptak tőled, amikor még kicsik voltak. Ha majd felnőttek lesznek, akkor sem fognak cserbenhagyni téged. Megtisztítanak, és megtanulnak úgy élni rajtad csodaszép KÉK BOLYGÓ, hogy ne fájjon neked!”

Orgoványi Anikó: Guszti, a giliszta komposztál

Guszti, a giliszta a virágoskert puha földjében lakott családjával és barátaival. Boldogan rágcsálták a lehullott leveleket, elszáradt növényeket, s mindeközben úgy mászkáltak a földalatti járataikban, mint metrószerelvény az alagútban. Egyik nap azonban nagy baj történt. Megremegett a talaj körülöttük és beomlottak a járataik. – Égszakadás földindulás! Jaj nekünk, mi volt ez? – kérdezgették ijedten egymástól. Guszti még jóformán fel sem eszmélt, amikor emelkedni kezdett egy földdarabbal együtt, mintha liftezett volna. Hirtelen nagy világosság támadt körülötte, majd fejjel lefelé visszahuppant a talajra. – Szent vakondtúrás! Mi történik itt? Földrengés van? – kérdezte szédülten. Földrengésről persze szó sem volt, csupán Karcsi bácsi ásta fel a kertjét, hogy a palántáit kiültethesse a szabadba. Belevájta az ásóját jó mélyen a talajba, majd kiemelve visszaforgatta a földet, hogy ami eddig alul volt, az most felülre kerüljön, s levegőzzön. – Hohó, micsoda húsos giliszta! Jó lesz ebére az éhes fiókámnak! – kiáltotta Robi, a feketerigó, aki ott sertepertélt Karcsi bácsi ásója körül, finom falatokra várva. – Segítség! Nem akarok madártáplálék lenni! – kiáltotta rémülten Guszti és igyekezett gyorsan visszafúrni magát a talajba, de a rigó gyorsabb volt nála. Éles csőrével felkapta, s már repült is vele a legközelebbi faágra, hogy felaprózza fiókáinak. Guszti nem adta könnyen az életét. Minden erejét beleadva tekergett, ficánkolt, míg végül sikerült kicsusszannia a rigó csőréből, és egy jól irányzott lendülettel fejest ugrott a komposztba. Ez a puha földdel és száraz levelekkel töltött, lécekből ácsolt láda, éppen a fa alatt állt. Guszti egy pillanat alatt befúrta magát a törmelék közé. Robi, a rigó csalódottan röppent a láda szélére. Egy darabig éles szemmel figyelt, de mivel nem észlelt több mozgást, feladta a keresést és újabb zsákmány után nézett. A komposztláda lakói felfigyeltek a becsapódásra. – Odanézzetek! Új lakótársunk érkezett! Gyerünk, ismerkedjünk meg vele! – biztatták egymást. – Jó napot kívánok! Bocsánat a zavarásért. Guszti vagyok, a földigiliszta. Egy rigó csőréből menekültem meg éppen. – dadogta zavartan. – Szia Guszti! Üdvözlünk körünkben! Ne félj semmit, most már jó helyen vagy! Igaz, kemény munka vár rád, de ha szorgalmasan dolgozol, elnyered a jutalmadat. – Biztatták a többiek. – Ez itt százlábú Zozó, az meg Szuszi, az ászkarák, én meg Katka vagyok, az atkalány. Olyan ez a hely, mint nyüzsgő gyár. Mindenkinek megvan a maga feladata. Hasznos baktériumokból van a legtöbb, meg olyan icipici gombákból, hogy szabad szemmel nem is lehet látni őket. Igaz, itt egyébként is sötét van, de így is mindenki tudja és teszi a dolgát. – Nekem mi lesz a feladatom? – kérdezte Guszti. – Az, hogy szellős járatokat készíts, miközben jókat falatozol az itteni finomságokból. Ezzel porhanyítod a talajt és hozzájárulsz a komposzt éréséhez. Tudsz ennél jobb állást? – Nem hangzik rosszul, de mire jó mindez? – kérdezte Guszti. – A kész komposzttal Karcsi bácsi termékennyé varázsolja a kiskertjét. Ha feldolgozzuk a kerti hulladékot, akkor kevesebb lesz a szemét és nem kell eltüzelni. Így a levegőt sem füstöljük tele. – Jól hangzik, de hogy kerülök haza innen? – A komposzt sok emeletből áll, olyan mint egy toronyház. Most a tetején vagyunk, ha jól teljesíted a feladatod, akkor mindig lejjebb léphetsz egy szinttel, ahol egyre finomabb rétegekbe érsz. Legalul van a kész, érett komposzt, s ott van a kijárat is. Azt elérve kiszabadulhatsz és hazatérhetsz a szeretteidhez, de ahhoz még nagyon sokat kell dolgozni, hogy ezt a szintet elérhesd. – Mennyi idő kell ehhez? – kérdezte Guszti. – A jó csapatmunka a titka mindennek. Vannak olyanok, akik évekig szöszmötölnek a feladattal, másoknak néhány hónap is elég. – Vagy néhány hét! – kacsintott Zozó, a százlábú. – Segítenétek nekem? Szeretnék minél előbb hazajutni. – Nézett kérdően Guszti újdonsült barátaira. – Nagyon szívesen! – válaszolták kórusban. – No, akkor lássunk munkához! – kiáltotta Guszti lelkesen. Minél hamarabb, annál jobb! – Nézd, ez itt a barna szint, a száraz levelek és az aprított ágak szintje. – magyarázta Szuszi, az ászkarák. – A következő pedig a zöld. – vette át a szót Zozó. – Ide kerül a levágott fű és a konyhai hulladék, még a tojáshéj is. – Húzódjunk lejjebb, mert esik az eső! – javasolta Guszti! – Ó, ez nem eső! – nevettek fel a többiek. – Karcsi bácsi időnként meglocsolja egy kicsit a komposztot, hogy ne száradjanak ki a rétegek. Ekkor valami kemény koppant Szuszi fején. – Ez meg mi volt? – nézett fel ijedten. – Egy csont! – kiáltott fel meglepetten Katka, az atkalány. Ki dobhatta bele a komposztba? Karcsi bácsi sohasem tenne ilyet! – Miaú! Visszaadnátok a csontomat? Véletlenül ejtettem a ládába, amikor Blöki felkergetett a fára. – magyarázkodott Sámli, a macska. – Gyertek, segítsetek kidobni ezt a csontot innen! – hívta a többieket Katka. Guszti, Szuszi, Zozó és Katka összefogódzkodtak, és addig húzták, cibálták a csontot, amíg végül ki tudták tuszkolni a láda deszkái között. – Na végre! Nem való a csont meg a hús a komposztba. Megrontja a rendszert. – magyarázta Gusztinak Katka. – Jobb helye is van nálam! – köszönte meg hálásan a visszakapott csontot Sámli. Guszti és barátai belevetették magukat a munkába. Éjt nappallá téve dolgoztak, hogy a kerti és konyhai hulladékot értékes termőfölddé, humusszá alakítsák. Néhány hét múlva Guszti azon kapta magát, hogy már a láda legalsó rétegét furkálja. Egyik nap Karcsi bácsi hangját hallotta! – Nahát! Micsoda jó minőségű komposzt érlelődött a ládában. Még soha nem készült el ilyen gyorsan! – mondta csodálkozva. Fogott egy lapátot, és a láda aljából elkezdte a kész humuszt a virágoskertbe lapátolni. Százlábú Zozó, Szuszi, az ászkarák, és Katka, az atkalány odakiáltottak Gusztinak: – Itt a nagy pillanat! Gyorsan fúrd magad a kijárat közelébe! Guszti ügyesen elhelyezkedett az egyik kupacban, s nem kellett sokáig várnia, Karcsi bácsi ezt a kupacot is lapátra rakta, a benne gubbasztó gilisztagyerekkel együtt. Még annyi ideje volt, hogy visszakiáltson barátainak: – Köszönöm a segítséget! Nélkületek nem sikerülhetett volna! Nagy volt az öröm, amikor a virágoskert földjében Guszti összetalálkozott rég nem látott családjával, barátaival. Azóta is boldogan élnek, míg meg nem halnak. A kertben pedig világraszólóan gyönyörű virágok nőnek, köszönhetően a komposztálóban érlelt, humuszos talajnak.

Orgoványi Anikó: Guszti, a giliszta

Guszti, a giliszta új kalandra vágyott, fel akarta fedezni a híres nagyvilágot. Kimászott a földből, hívta őt a túra, merészen kicsusszant a forgalmas útra.

Milyen jó is lenne magas hegyet mászni, tengerparti fövenyen lazán dagonyázni, lombos erdő mélyén virágot szaglászni, csigával, szöcskével vígan barangolni!

Jaj, Guszti giliszta, ó, te szegény pára, hát nem gondoltál a nyüzsgő nagyvilágra?

Sokan járnak erre,

kemény cipőtalpak el is taposhatnak, kocsi kerekei ki is lapíthatnak, éles madárcsőrök fel is apríthatnak! Mi lesz veled akkor? Vége a kalandnak!

Hamar el is fáradt Guszti, a giliszta, megroppant a háta, kiszáradt a torka, a porhanyós talajba bizony vágyott vissza!

Ám a kemény betonon nem volt még egy rés se, reménye sem lehetett így a menekvésre. Nyiklett-nyaklott, kanyargott, nem talált egy kanyart ott.

Szerencse, hogy arra jártam, és hogy éppen rátaláltam, megsajnáltam, fölemeltem, puha földbe beletettem. S láss csodát! Guszti, a giliszta se látott, se hallott, elfeledett mindenféle világjáró kalandot.

„Otthon, édes otthon!” – kiáltott kacagva, s fúrópajzsként gyűrte magát a porhanyós talajba.

Az én jó cselekedetem meg is volna mára, így ezen a jeles napon nem éltem hiába.

 

Nyelvi játékok (április 20- április 24-ig – a Föld napja)

Nem verbális kommunikációs játékok:

Játék a tekintettel:

  • Farkasszemnézés (párban járás közben egymás szemébe néznek)
  • Kövesd a mozdulatot! (a kézben tartott tárgyat vagy a kezet tekintetükkel követik a gyerekek)

Gesztus/ mimika/ testmozgás:

  • Tükörjáték (párban utánozzuk egymást, mintha tükörbe néznénk)
  • Találd ki, mit érzek! (a játékhoz használjuk egész testünket, ne csak az arcunkat, ha kitalálja a gyermek az általunk bemutatott érzelmet, lehetőség nyílik beszélgetésre, ismeretbővítésre)
  • Mimetikus játékok (cselekvést, stilizáló mozgásokat utánzó játékokat értünk most alatta, a heti témához kapcsolódva is találhatunk ki, például fa és virág ültetés)

Szókincsgyarapító játékok

  • 4-5 éves kortól szópárok mondása: mondd az ellentétét!
  • 6-7 éves kortól mit visz a kishajó i-vel?/ Mondj egy virágot i-vel!
  • Szólánc: például ablak-kutya-asztal-ló…

Mondat-, és szövegalkotást fejlesztő játékok

  • Papagájjáték (3 éves kortól): rövid, majd hosszabb mondatok mondatokat mondjunk a gyermeknek, ismételje meg
  • Takarjunk le a szánkat, és mondjunk rövidebb majd hosszabb mondatokat, a gyermek ismételje meg, amit hallott.
  • Mi van a zsákban? (4-5 éves kortól) Tegyünk különböző dolgokat egy zsákba vagy dobozba, amit letakarunk. A gyermeknek húznia kell egy tárgyat, a kiemelés után mindent el kell mondani róla, amit csak tud.
  • Mit tettem az asztalra? (3 éves kortól) A gyermek nevezze meg, amit az asztalon lát, ügyeljünk rá, hogy mindig tárgyesetet használjon, mikor mondatot alkot az adott tárgy nevével.

SZOBÁBAN JÁTSZHATÓ MOZGÁSOS JÁTÉKOK V.

1.) Mutogatós hazudós játék

Megérinted az egyik testrészedet, de nem annak a nevét mondod ki. A másik játékos azt a testrészt érinti meg, amit kimondtál, és egy teljesen más testrészének a nevét mondja ki. (pl. Ez az orrom-és közben a térdére mutat. A következő játékos megérinti a térdét, s közben azt mondja: Ez a könyököm. A következő megérinti a könyökét…) 

A játék során fejlődik a testséma, mozgáskoordináció, figyelem, koncentráció.

2.) Színvadászat

A játéktér közepén elhelyezünk egy üres kosarat, vagy vödröt. A játékvezető megnevez egy színt. A játékosok összegyűjtenek olyan tárgyakat a lakásban, amiben megtalálható az a szín. Több játékos esetén lehet versengeni, ki talál többet. Félretesszük, vagy a helyére a megtalált tárgyakat, s jöhet a következő szín… Egyszerre csak egy tárgyat tehet a kosárba. Hiába talál a polcon akár több eszközt is, vissza kell mennie értük újra és újra.

A játék fejleszti a figyelmet, emlékezetet, észlelést.

3.) Erre csörög…

Egy gyermeknek bekötjük a szemét. A többi játékos a gyermek körül mozog, sétál, ugrándozik, miközben tapsolva, vagy csörgőt rázva kántálják: „Erre csörög a dió, arra meg a mogyoró”. A bekötött szemű gyermek megpróbál valakit elkapni. Ha sikerül, akkor ő lesz a következő bekötött szemű játékos. Fontos, rendezzük úgy át a helységet, hogy baleset ne történhessen. (vigyük félre az asztalt, székeket…)

A játék fejleszti auditív észlelést, térérzéket, figyelmet, bátorságot.

4.) Hozd ide!

A játékos vetélkedést összeköthetjük mozgással. Kérjük meg a gyereket, hogy hozzon oda bizonyos tárgyakat: 4 kék valamit, 3 puha tárgyat, 2 játékot fából, 5 dolgot papírból….

A játék során fejlődik a gondolkodás, érzékelés, észlelés, taktilis csatornák, finommotorika.

5.) Szoba bowling

Töltsünk meg néhány műanyagpalackot félig vízzel, és egy labdával kezdődhet a gurítás.

A játék fejleszti a szem-kéz koordinációt, térérzéket, mozgásügyességet, siker-kudarc tűrő képességet.

Jó játékot!

Egészségetekre!

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .