Virágvasárnap

Tavasz ébredése- első virágok, kertészkedés

Virágvasárnap | Örömhír Óvoda - Veszprém

Gondolatok virágvasárnapra:

Elmondok egy mesét egy kislányról, aki készült, hogy meglátogassa a nagymamáját. Felkészült az útra, a tarisznyájába tett szendvicset, innivalót, poharat, szalvétát, sőt még valami finomságot is, majd elindult.

Hamarosan találkozott egy emberrel, aki az út szélén üldögélt.

Olyan éhes vagyok, nem tudnál adni nekem egy kis ennivalót? -kérdezte ez az ember a kislánytól.

De igen-hangzott a válasz. Szívesen adok egy szendvicset, sőt még egy tábla csokit is. És odaadta.

Megtehette, hiszen az övé volt, s a kislány jószívű kislány volt.

Ment tovább az úton. Egyszer csak egy idős emberrel találkozott.

Olyan szomjas vagyok, mondta az idős ember. Nem tudnál adni nekem innivalót? Dehogynem, mondta a kislány, és már oda is nyújtotta neki a vizes flakonját. Odaadta. Megtehette, mert az övé volt, s a kislány segítőkész kislány volt.

Már majdnem megérkezett a nagymamához, amikor egy kisfiú jött vele szembe.

Feltámadt a szél, és én úgy fázom, látom te jól felöltöztél. Nem tudnál nekem adni a rajtad lévő pulóverekből egyet?

S a kislány odaadta. Megtehette, hogy odaadja, mert az övé volt. És a kislány szívesen adott másnak is az övéből.

És ezt a mesét azért meséltem most el nektek, hogy elmondhassam valaki másnak a történetét is. Ez a történet nem mese lesz, hanem valóság. Egy olyan ember története, aki nagyon-nagyon szereti az embereket. Szeret minden kisgyermeket.

És ezért ő is odaadja azt, amivel rajtunk segíthet.  amivel minket ment meg a bajból. Ti ismeritek ezt az embert, Jézusnak hívják. Ez a mai nap –virágvasárnapnak hívják, – éppen az a nap, amikor Jézus elindul megmenteni bennünket.

Megmentett úgy, hogy ő nem ételt, nem italt, és nem ruhát, hanem az életét adta oda értünk. Megtehette, hiszen az övé. És ő odaadta, mert szeret. Elment a keresztre. Az oltáron álló kereszt mindig erre emlékeztet bennünket. Jézus odaadta az életét értünk, mert szeret. S ezért nekünk már nem csak ebben a világban, hanem a mennyek országában is van otthonunk.

Ezért ma ezt a bibliai igét tanuljuk meg:

…én odaadom az életemet… (Jn10,17)

Ötletek:

A gyermekbibliából másolt történet elolvasása a gyermekeknek. (e-mail-ben olvasható)

Színezés

Makett készítés  (kockákból város építés, pálmalevelet lobogtató ember bábok, pálmalevelek…)

Pálmalevelek, ruhák festése (nagyobbak vágják ki maguknak) -ezekből terepasztal is készíthető.

Versek, énekek :

E kedves napon szívem kitárom
Vonulj be oda égi királyom.
Nincs pálmaágam, szép virágom sincs,
Te leszel nekem a legdrágább kincs.               (vers)

Szép virágvasárnap, a harangok hangja csak azt mondja,
Kicsik nagyok gyertek Isten hajlékába, a templomba.

Isten szeret minket, Jézust adta nékünk, van ránk gondja,
Hívó harangszóra siessünk örömmel, a templomba.

Virágvasárnap | Örömhír Óvoda - Veszprém

Virágvasárnap Nagyhét kezdetén,
ujjong lelkünk hozsanna énekén!
Szívbe szamárháton vonul Krisztus,
szelíd királyunk tiéd a trónus.

Erre fog jönni ahol én lakom,
minden virágom eléje rakom.
S hova nem jut, majd köntösöm teszem,
hozsannázva kiáltom lelkesen:
-Ó jöjj lakozz velem!                    (vers)

 

Ének hangzik messze száll,                                                  II:       d r  m d  s l   s
hozsannázik ezer száj,                                                                 d’t    ls    f l  s
zöld ágat lengetnek, jönnek már.                                              s fm rm f m r d    :II

Jézus szamárháton ül,
népe ujjong és örül,
útjában minden szív felderül.

Valamikor régen virágvasárnapján
virág volt terítve az Úr Jézus útján.

Kis gyermekek hozták a sok szép virágot,
díszes pálmaágat, fehér liliomot.

Drága Úr Jézusom, én hozom a szívemet,
kitárom előtted, neked adom, vegyed.                  (vers)

Kérlek, adj szívembe szeretetet.
Hozzád én így imádkozom.
Te magad vagy a fény, ugye Uram?
Ezt a fényt én is hordozhatom.

Zengj hozsannát zengj hozsannát
zengj hozsannát szívből az úrnak,

Zengj hozsannát zengj hozsannát,
zengj hozsannát az úrnak!

Minden gyermek mondja hozsánna!
Minden felnőtt mondja hozsánna!
És most mindenki mondja hozsánna!
Mert Jézus Krisztus az Úr.
Áldott az Úr! Áldott az Úr!
Áldott, ki jő az Úr nevében!

Virágvasárnap | Örömhír Óvoda - Veszprém

Virágvasárnap | Örömhír Óvoda - Veszprém Virágvasárnap | Örömhír Óvoda - Veszprém Virágvasárnap | Örömhír Óvoda - Veszprém
Virágvasárnap | Örömhír Óvoda - Veszprém Virágvasárnap | Örömhír Óvoda - Veszprém Virágvasárnap | Örömhír Óvoda - Veszprém
Virágvasárnap | Örömhír Óvoda - Veszprém Virágvasárnap | Örömhír Óvoda - Veszprém Virágvasárnap | Örömhír Óvoda - Veszprém
Virágvasárnap | Örömhír Óvoda - Veszprém Virágvasárnap | Örömhír Óvoda - Veszprém Virágvasárnap | Örömhír Óvoda - Veszprém

Tavasz ébredése

  • Matematikai tapasztalatszerzés:

Babokkal való számolgatások, mérések, becslések, összehasonlítások (több, kevesebb, kisebb, nagyobb, ugyanakkora, ugyanannyi)

Számoljátok meg a katicákon a pöttyöket, majd azt a katicát karikázzátok be, amilyen ugyannyi pötty van, mint a sor elején!

Virágvasárnap | Örömhír Óvoda - Veszprém

Melyik virágból van a legtöbb? Számold meg!

Melyik virágból van a legkevesebb? Számold meg!

Színezd ki a virágokat!

Virágvasárnap | Örömhír Óvoda - Veszprém

Színezz négy virágot sárgára és kettőt pirosra!

Virágvasárnap | Örömhír Óvoda - Veszprém

  • Beszélgessetek az ébredő természetről, az időjárás változásairól, a tavaszi öltözködésről, a tavasz színeiről.
  • Ültessetek el virágmagokat és gondozzátok őket.

 

  • Dalok, amiket énekelhettek:

Fehér liliomszál…

Én kis kertet kerteltem…

Beültettem kis kertemet…

Lepke te kedves…

Reggeli harmat kelti a lepkét…

Katalinka szállj el…

Dalok, dalos játékok:

Bujj bujj zöld ág…

Beültettem kiskertemet a tavasszal…

Én kis kertet kerteltem…

Hol jártál báránykám?                         d’s        s          mr     d
– Zöld mezőben asszonykám.            md       sm       rr       d
– Mit ettél báránykám?
– Édes füvet asszonykám.
– Mit ittál báránykám?
– Forrásvizet asszonykám.
– Ki vert meg báránykám?
– Szomszéd legény asszonykám.
– Mivel vert báránykám?
– Forkósbottal asszonykám.
– Sírtál-e báránykám?
– Sírtam biz én asszonykám.
– Hogy sírtál báránykám?
– Ehem-behem asszonykám.     -felelgetős éneklés

Eresz alól fecske fia ide néz, odanéz                       dm    ss      ss      ss    sm    r     mr     d
Van-e hernyó, hosszú kukac, ízesebb mint a méz?   dm    ss      ss      ss    sm     r     mr     d
Csőrét nyitja ám, buzgón, szaporán,                       m       s       rr      r       s      m     dd     d
Kis bendőbe mindenféle belefér igazán.                 dm    ss      ss      ss    sm     r     mr     d

-a történet mozdulatokkal kísérése

 

Mondókák:

Süss fel, nap,                    I        I        I         szün.
Fényes nap,                      I        I        I         szün
Kert alatt a bárányok,    II       II       II        I
Megfagynak.                    I        I        I         szün
Eredj fel az égbe,            II       II       I          I
Fehér lepedőbe,              II       II       I          I
Zárd el a hideget,            I        II       II         I
Ereszd ki a meleget.       II       II       II         I     

–mutogatós mondóka: guggolásból indulva, a
végére felállás, a tenyér magasba emelése
széttárt ujjakkal

Madarak voltunk földre szálltunk,
Búzaszemet csipegettünk,
mond meg nekem te,
hányat mondasz te!        -kiszámoló,  számoltató

Zenei képességek fejlesztése:

Halk-hangos: A Süss fel nap mondókát el lehet kezdeni halkan, majd felállás, közben a hangunkat is lehet egyre hangosítani.  –nem kiabálni!  Lehet ugyanezt fordítva, a hangerőt fokozatosan elhalkítani.

Dallambújtatás mondókával: Amikor már biztosan tudja a gyermek, akkor egy napocska bábbal vagy akár a tenyerünkkel „elvarázsolhatjuk” a mondókát: amikor magasba emeljük, akkor hangosan mondja a gyermek a mondókát, amikor a hátunk mögé rejtjük, akkor magában mondja tovább. Amikor újra felemeljük, ott folytatja hangosan, ahol éppen tart.   FONTOS:    – 2 vagy 3 soronként,    -a sor végére érve,     határozott mozdulattal történjen a váltás.   Később lehet ő a varázsoló…

Szünet érzékeltetése: Mondókázás közben egyenletesen tapsolunk a gyermekkel és megkérjük, figyelje meg, van-e olyan taps, amihez nem beszélünk.  /1. 2. 4. sor vége/

A következő mondókázásnál már nem tapsolunk a csendre, hanem egy előre kitalált mozdulattal jelezzük a szünetet, pl ujjunkat a szánk elé tesszük, kezünket széttárjuk, bólintunk egyet stb…

Zenehallgatás:

Hej tulipán tulipán…

Tavaszi szél vizet áraszt…

Vivalvi : 4 évszak Tavasz 1. tétel

Verselés:

Csanádi Imre: Ficánkoló

Felleg szakadozz,
friss fű fakadozz,
bolyhos a barka – 
boci, boci, tarka,
nagyot ugrik, ficánkol, 
nem marasztja a jászol.

Zelk Zoltán: Tavaszi dal   —   vers

Egy, kettő, három, négy,
kis őzike, hová mégy?
-Elég, hogyha tudom én:
tavasz elé futok én!

Egy, kettő, három, négy,
te kis nyuszi hová mégy?
-Se erdőbe, se rétre:
a szép tavasz elébe!

Egy kettő, három, négy,
te kis madár vígan légy:
olyan szép dalt daloljál,
szebb legyen a tavasznál!

Weöres Sándor: Mély erdőn ibolya-virág

Mély erdőn
Ibolya-virág,
Elrejt jól
A boróka-ág.

Minek is rejt az az ág,
Gyere, tágas a világ,
Mély erdőn
Ibolya-virág.

Szalai Borbála: Süni Samu

Süni Samut odújából
kicsalta a kikelet…
– Jó, hogy megjött már a tavasz,
kezdtem unni a telet!…
S amint éppen nyújtózkodik,
arra ballag Nyúl Jenő:
– Szép, jó reggelt! Süni pajtás,
elég későn bújsz elő!
Látod, én már fel is vettem
halványszürke öltönyöm.
Valahányszor jön a tavasz –
új ruhába öltözöm.
Te még mindig ezt a kopott
tüskés gúnyát viseled?
Ejnye, ejnye, Süni komám,
elég ósdi viselet!
Ha akarod, elmehetünk,
felkeressük a szabót:
varr ő neked puha prémből
új nadrágot, új zakót…
– Nincs szükségem a szabóra!
Régi ruhám megteszi.
S ha nagyon kell, tüskéimet
majd köszörűs hegyezi!…

Zelk Zoltán: Párbeszéd

– Honnét, szomszéd? – Ahol voltam, onnét!
– Mit evett? – Eleget!
– Mi jót? – Hernyót!
– Hány volt? – Egy volt!
– És még? – Kukacot!
– Mennyit? – Hatot!
– Hát még? – Legyet!
– Hányat? – Hetet!
– Mást még? – Pondrót!
– Sok volt? – Nyolc volt!
– Jó volt? – Jó volt!

Kányádi Sándor: Ha én zápor volnék

Ha én zápor volnék, égig érő zápor,
áztatnám a földet istenigazából.

Hogyha napfény volnék, melengető napfény,
minden sugaramat széjjel teregetném.

Ha én harmat volnék, minden reggel s este
lábujjhegyen lépnék bársonyos füvekre.

Hogyha szellő volnék erdőn, mezőn átal
járnék virágok finom illatával.

 

Pálfalvi Nándor: Rügyecske

Kicsi barackfánkon parányi rügyecske
bújt elő az éjjel vidáman nevetve.

Oly kicsike még, hogy látni alig lehet,
még is itt a tavasz, ha ő reánk nevet.

 

Mesélés:

Erdőzöldítő, mezővirágoztató királykisasszony

Nagytakarítás a napnál

Fésüs Éva: A pajkos napsugár

Orgoványi Anikó: Guszti a giliszta komposztál

Mese: Fésüs Éva: Kié a virág?

  • Rajzoljatok tavasztündéreket! Szerinted milyen egy tavasztündér, milyen ruhát hord, milyen hosszú a haja, hord-e kalapot vagy van-e varázspálcája?
  • Készíthettek katicabogarakat, pillangókat, kisvirágokat.

 

Talplenyomattal:
Virágvasárnap | Örömhír Óvoda - Veszprém
Kupakból:
Virágvasárnap | Örömhír Óvoda - Veszprém
Kavicsfestéssel:
Virágvasárnap | Örömhír Óvoda - Veszprém
  Kisvirág muffin papírból:
Virágvasárnap | Örömhír Óvoda - Veszprém
Pillangó tenyér körberajzolásával:
Virágvasárnap | Örömhír Óvoda - Veszprém
Virág készítése tenyér körberajzolásával:
Virágvasárnap | Örömhír Óvoda - Veszprém
Tulipán legyezőhajtogatással szívószálra:
Virágvasárnap | Örömhír Óvoda - Veszprém

Matematikai játékok

–       Egyszerű számlálások 5-ös vagy 10-es számkörben: babszemek összeadása, kivonása. Pl. A két markomban összesen 6 db babszem van. Az egyik kezemben van 4 szem (megmutatjuk a gyermeknek, megszámolja). Vajon mennyi lehet a másik kezemben? VAGY Babszemet ültettem. Az egyik cserépbe/befőttes üvegbe négyet ültettem. A másik cserépbe tegyél egyel, kettővel stb. több/kevesebb babszemet.

–       Párosítsd össze: A gyerekekkel gyümölcs és zöldségmagot gyűjtünk, majd megmossuk, megszárítjuk. Aztán képeket gyűjtünk a gyümölcsökről, zöldségekről, és a gyerekek feladata az, hogy párosítsák a magvakat a hozzájuk tartozó gyümölcsökkel, zöldségekkel.

–       Szerialitás gyakorlása, sorba rendezett elemek helye a sorban: Díszítsd ki az asztal szélét magvakkal. Elkezdjük a sort: pl. tökmag, babszem, napraforgó. Folytasd a sort. Milyen mag van a 6. helyen?

–       Tavaszi sudoku: Nyomtasd ki a táblázatot. A gyerekek feladata: kivágni ollóval az alul lévő tavaszi képeket és úgy beragasztani a megfelelő üres négyzetbe, hogy vízszintesen és függőlegesen is csak egy darab szerepeljen a sorban. Ha nincs otthon nyomtató, papírra vagy textilre is lehet készíteni 4×4-es táblázatot és magvakkal (pl. különböző színű babszemek, száraz borsó, feles borsó, tökmag) vagy apró tárgyakkal is lehet sudoku kirakót játszani. (Matematikai fejlesztési lehetőségek: logika, téri irányok, halmazalkotás gyakorlása.) MELLÉKLET CSATOLVA!

Néhány kísérlet: SZIGORÚAN SZÜLŐI FELÜGYELETTEL!
Virágvasárnap | Örömhír Óvoda - Veszprém

Most is van remény! Tavasz első jelei az erdőben

Virágvasárnap | Örömhír Óvoda - Veszprém Virágvasárnap | Örömhír Óvoda - Veszprém Virágvasárnap | Örömhír Óvoda - Veszprém
Virágvasárnap | Örömhír Óvoda - Veszprém Virágvasárnap | Örömhír Óvoda - Veszprém Virágvasárnap | Örömhír Óvoda - Veszprém
Virágvasárnap | Örömhír Óvoda - Veszprém Virágvasárnap | Örömhír Óvoda - Veszprém Virágvasárnap | Örömhír Óvoda - Veszprém

Anyanyelvi játékok:

A beszédszervek ügyesítése (arc- és ajakgyakorlatok)

Beletehetjük a gyakorlatokat egy egyszerű, játékos keretbe, pl: „Kis kanál, nagy kanál, zöld erdőben kis madár minden/ez a gyerek így csinál…”

  • Csibejáték: csücsörítve csipegesd fel a magokat a tenyeredből!
  • Küldjünk puszit!
  • Tátogjunk, mint a halak!
  • Pöfékeljünk, mint a mozdony! (egy lélegzetvétellel: p, p, p…)
  • Utánozzuk a mentő hangját! (U-I: ajakcsücsörítés, széthúzás, zárt fogsor)
  • Hogyan nevetünk?/ Hogyan áll a szánk, ha szomorúak vagyunk?/ Hogy vicsorít a farkas?
  • Bohóckodjunk! Összezárt ajakkal szájhúzogatás.
  • Kövér ember, sovány ember: az arcüreg megtöltése levegővel, majd hirtelen kiengedjük, beszívjuk az arcunkat.
  • Úgy engedjük ki a levegőt, hogy közben az arcunkat ütögessük! A maradék levegőt küldjük át az egyik arcfélből a másikba!

Grimaszoló 😊

Virágvasárnap | Örömhír Óvoda - Veszprém

Magánhangzók ejtésére vonatkozó gyakorlat – Varázsnyelv:

Kb 5-6 éves kortól. Csak a szavak magánhangzóit ejtjük, a gyermeknek ki kell találnia, mit mondtunk. Először csak egyszerűbb szavakat mondjunk, vagy a gyermek látóterében lévő tárgyak neveit. A gyermek is próbálkozhat.

Intonációs gyakorlat:

A beszéd során folyamatosan változik a hangmagasság, hanglejtés, ennek gyakorlására, például a felszólító mondatokhoz kiválóan alkalmasak a mozgástevékenységek utasításai (Állj fel!; Tedd le a kezed!...) A kérdő intonáció gyakorlására alkalmas ez a kis vers:

Hárs László: Miértek és hogyanok

Hogyha nyár van, hol a tél?

Egész télen hol a nyár?

Mikor nem fúj, hol a szél?

És hogyha fúj, hova száll?

Fényes délben hol a Hold?

Sötét éjjel hol a Nap?

Ha kimosták, hol a folt?

Ha nem habzik, hol a hab?

(részlet)

De tökéletes például Jékely Zoltán: A három pillangó című meséje is a gyakorláshoz, ezt a legtöbb gyermek már ismeri az óvodából.

SZOBÁBAN JÁTSZHATÓ MOZGÁSOS JÁTÉKOK II.

1.) Dobókockás torna

Határozd meg, hogy a dobókocka melyik oldalához milyen mozgást kell majd végrehajtani annyiszor, ahány szám szerepel a kockán. Pl. 1 bukfenc, 2 guggolás, 3 terpeszugrás tapssal, stb. 6-os dobásnál természetesen újradobás van. Haladóknál lehet két kockával is játszani, és ha a szülők beszállnak, még nagyobb lesz a móka.

Fejlődik a kreativitás, mozgásügyesség.

2.) Lufi röplabda vagy lufi tollas (testvérekkel, szülőkkel)

Fújj fel egy lufit, a gyerekeknek pedig egymásnak kell ütögetniük anélkül, hogy leesne. Határozd meg, hogy milyen testrésszel érinthetik a lufit, pl.: jobb-bal kéz, jobb-bal láb, kézfej, tenyér, könyök, térd, lábfej, fejtető. A játék továbbfejlesztése, amikor valamilyen eszközzel érintve tartják a levegőben a lufit. Az ütő lehet egy fakanál vagy műanyag spatula, nem kell, hozzá hagyományos eszköz.

Fejlődik a szem-kéz- láb koordináció, testséma, téri tájékozódás, mozgásügyesség.

3.) Járj a vonalon

Most is elég lesz egy festő-ragasztószalag a mókához: a szalag segítségével rajzolj útvonalat a lakásban keresztül-kasul, cikk-cakkban, kanyargósan. A gyerek feladata lesz, hogy ezen végig menjen egyensúlyozva. Játék továbbfejlesztése: a gyermek haladjon a felragasztott vonalon mackójárással, kutyajárással, páros lábon szökdelve, békaugrással, nyusziugrással….

Fejlődik a figyelem, észlelés, egyensúly érzék.

4.) Két kis kakas (testvérekkel)

Két kis kakas talált egy gilisztát, nem tudnak megosztozni rajta (egy erősebb kötél vagy sál megfelel – giliszta gyanánt). A földre húzz egy vonalat (vagy jelöld ki a középvonalat), a kis kakasok igyekeznek elhúzni egymástól a finom falatot. Az a győztes, aki áthúzza a társát a középvonalon, vagy elhúzza a “gilisztát”.

A játék során a test izomzata erősödik, a versengés során alakul érzelmi életük, fejlődik a kudarctűrő képességük, érzelmi intelligenciájuk.

5.) Gumizás

A következő ugró játékot akár egyedül, de közösen is lehet játszani. A különböző elemeket a következő videó gyűjteménybe láthatjátok. Ezek a mozdulatok csak lehetőségek, amiket egyszerűsíthettek, saját magatok is kitalálhattok mozdulatokat, amiket a gyerekek leutánozhatnak. Kedves anyukák, kisiskolás korotokból emlékezhettek még esetleg a magyar, a német, a coca-cola, az egylábas formulákra.

Fejleszti a szem-láb koordinációt, a mozgásügyességet, az egyensúlyérzéket, és a lábizomzatát.

Ebben a videógyűjteményben láthattok néhány népszerű ugrásformát »

A játékokhoz jó szórakozást.

Egészségetekre!

 

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .